تعداد بازدید: 4078

توصیه به دیگران 1

شنبه 2 دی 1385-0:0

نماز مقابل فرمانداري گرگان:چرا " شمسي سيفي" راي نياورد؟

سياوش كياني پور


جمعه بيست و چهارم آذر دو انتخابات همزمان در سطح ايران برگزار شد . انتخابات چهارمين دوره‌ي مجلس خبرگان رهبري و سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا. طبق آمارهاي اوليه ميزان مشاركت عمومي در سطح كشور 66 و در سطح استان گلستان 77 درصد بود ودرست زماني كه 24 ساعت از پايان راي ريزي نگذشته بود، نتايج هر دو انتخابات در سطح استان اعلام شد. نتايجي كه بر طبق آن آيت ا... نورمفيدي و آيت ا... طاهري نمايندگان دوره سوم خبرگان رهبري بار ديگر براي حضور در اين مجلس انتخاب شدند و در انتخابات شوراها نيز عبدالرضا چراغعلي ،ابراهيم كريمي ، قاسم حاج محمدي، دكتر شريف، علي كلاتي ، زهرا نورا ، فائزه عبدالهي ،حسين ربيعي و حبيب ا... قليشلي به عنوان اعضاي اصلي شوراي شهر گرگان ، مركز استان گلستان و نيز ذبيح ا... ميقاني ،مصطفي سبطي ، ناصر گرزين ،شمسي سيفي ، عليرضاپزشكپور به عنوان اعضاي علي البدل اعلام شدند.


البته اين نتايج در روزهاي بعد نواساتي داشت و آمار و ارقام مختلف ومتفاوتي از سوي محافل رسمي عنوان شد و اگر چه نام بعضي از اين افراد در ليست 9 نفره‌ي شورا بالا و پايين شد. اما در مجموع در ارنج 9 نفره تغييري حاصل نشد . پس از اعلام رسمي نتايج انتخابات بودند افرادي كه اعتراضاتي نسبت به انتخابات داشتند و اكثر به اتفاق آنان معتقد بودندكه در شمارش آرا ايرداتي وجود داشته است. عده‌اي از مكانيزم قانون وارد شدند و مشخصا در محل فرمانداري مركز استان حاضر و اعتراض خود را نسبت به انتخابات ابراز داشتند اما برخي مكانيزم جدا و ديگري را برگزيدند.


فرمانداري گرگان – ساعت تقريبا يازده صبح روز يكشنبه داربست ‌هايي مقابل فرمانداري و محدوده‌ي پياده روي آن زده شده است – مردم به جاي عبور از پياده رو از مسير خيابان مي‌گذرند – تعدادي زن با چادر‌هايي كه صورتشان را پوشانده مقابل فرمانداري ايستاد‌ه‌اند – كسي تا اين هنگام كه حدود يك ساعت از تجمع آنان گذشته نمي‌داند كه به چه دليل اين تجمع صورت گرفته است – هر كس از مقابل آنان مي‌گذرد اين پرسش برايش پيش مي‌آيد كه آنان كه هستند و چرا اينجا هستند؟


بنر بزرگي بر ديواره‌ي ساختمان اصلي فرمانداري گرگان نصب شده كه بر روي آن نوشته‌اند "حماسه‌ي حضور" تا اين لحظه هيچ خبرنگار و عكاسي در آن محدوده ديده نمي‌شوند.
ساعت چند دقيقه‌اي تا 12 فاصله دارد – چند نفر از زنان چادر در مقابل فرمانداري پهن مي‌كنند و به نماز مي‌ايستند – كم كم اين نماز خواندن همه گير شد و نماز جماعت به پيش نمازي يكي از زنان و با حضور يك مكبر زن برگزار شد.


خبرنگاران و عكاسان در منطقه حاضر شدند – سوالات مردم از حاضرين در صحنه افزايش مي‌يافت – هنوز كسي با حضور خبرنگاران و عكاسان مشكلي ندارد . يك خودروي پرايد از آن سوي خيابان صحنه‌ي نماز را فيلم برداري مي‌كند البته سعي مي‌كند كه ديده نشود اما ديده مي‌شود. تا اين لحظه هيچ عكس العملي از داخل فرمانداري گرگان ديده نشده است، تنها درهاي فرمامداري بسته شده است. عده‌اي ديگر نيز به نحوه‌ي شمارش آرا معترضند كسي از بين جماعت زنان با يكي از خبرنگاران زن به صحبت مي‌نشيند ومي‌گويد كه در انتخابات تقلب‌هايي صورت گرفته و آنها مداركي دال بر اين تخلفات دارند . صداي زني از ميان جماعت او را از ادامه‌ي صحبت باز مي‌دارد و صحبتش منقطع مي‌شود . تكبير مي‌گويد و به نماز مي‌ايستد.

 از داخل فرمانداري شخصي صدا مي‌زند خانم .... اما هيچ كدام از زنان پاسخ او را نمي‌دهند مي‌گويند آنان حرف زدن با مرد نامحرم را حرام مي‌دانند و البته به گفته‌ي حاضرين در صحنه آنها براي دفاع از حق خانم شمسي سيفي كه اكنون در ليست علي البدل جاي دارد تجمع كرده‌اند .


نماز پايان مي‌پذيرد شعار دادن‌هاي دست جمعي آغاز مي‌شود «اي شه خوبان به فرياد رس» ، « يا ابا صالح مددي مولا»، مي‌گويند با آقاي احمدي‌نژاد تماس گرفته‌اند تا او دستور ندهد از مقابل فرمانداري نمي‌روند. "بايدتكليفمان روشن شود و تا تكليفمان مشخص نشود نمي‌رويم" اين حرف آنهاست.


نيروهاي صدا و سيما نيز در محل حاضر مي شوند و خبرنگاران صداي مركز گلستان صداي تني چند از حاضران و شعارهاي تجمع كنندگان را مي گيرند و گزارشي تهيه مي كنند كه هرگز منتشر نمي شود.
زنان كه حدود 40 نفر هستند و چهره‌ي هيچ كدام مشخص نيست معتقدند حق خانم سيفي خورده شده است .مردم رهگذر با نگاهي خاص و متفاوت به آنها نگاه مي‌كنند .به واقع نگاه هيچ كدام از رهگذران مثبت نيست . يكي از عابران مي‌گويد « مگر مي‌شود در انتخابات تقلب كرد » ديگري مي‌گويد « اصلا اگر هم تقلب شده باشد ،آيا بايد اين گونه تجمع كنند»


زندگي مردم دچار اختلال است ،ترافيك سنگيني در مقابل فرمانداري به وجود آمده است ماشين‌هاي فرمانداري براي ورود به اين مكان مقابل پل قرارمي‌گيرند اما با تجمع زنان مجبور مي‌شوند در حاشيه‌ي فرمانداري اتومبيل‌هايشان را پارك كنند. عده‌ي ديگري از نامزدها كه اعتراضاتي به انتخابات دارند نيز در صحنه‌ حاضر مي‌شوند دكتر مصطفي سبطي يكي از آنهاست اما اعتراض او به شيوه خانم شمسي سيفي نيست و تنها آمده است .


در زمان تجمع عبدالرضا چراغعلي كه حائز راي اول شوراي سوم شده است نيز در صحنه حاضر شد و از ماجرا پرسيد عده‌اي با شوخي به او گفتند « اين خانم‌ها معتقدند كه شما در انتخابات تقلب كرده‌ايد و جاي شماو خانم سيفي با هم عوض شده است » او نيز با لبخندي صحنه را ترك كرد .
ساعت 35/12 هيچ نشاني از فرماندار ،معاون سياسي امنيتي فرماندار و يا نماينده آنان براي حل مناقشه نيست.


ماشاء ا... عظيمي فرماندارگرگان در تماس كه درست در همان ساعت برقرار شد اظهار داشت كه اختلالي در زندگي مردم رخ نداده است و خود صحنه را مشاهده مي‌كند . او البته خواسته بود كه مطبوعات در اين موضوع دخالت نكنند.


شعارها همچنان ادامه دارد . لااله الاا... » ،« محمد رسول ا... » ، « علي ولي ا... » ، « مرگ بر ضد ولايت فقيه» « سلام بر شهيدان » ، « مرگ بر امريكا» ، « حزب فقط حزب علي ، رهبر فقط سيد علي» كه البته تمام اين شعارها بصورت دسته جمعي عنوان مي‌شد . در حين تجمع تعدادي از زنان ديگر نيز به اين جمع اضافه شدند و همچنين تعدادتماشاچيان اين معركه نيز افزايش يافت نيرو‌هاي امنيتي در اطراف فرمانداري مستقر شده بودند . كه تعداشان خيلي زياد نبود ،تعدادي از مقامات امنيتي و اطلاعاتي استان و گرگان نيز با لباس شخصي در محل حاضر شده بودند. كم كم برخورد با خبرنگاران و عكاسان آغاز شد ،نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي با گرفتن آمار اين كه از كدام نشريه هستي و نامت چيست ؟ به نوعي سعي داشتند خبرنگاران را از محيط دور كنند ،بعضي از نيروهاي امنيتي از كه كلماتي كه در شان آنها و لباس مقدسشان نبود استفاده مي‌كردند.


زنان همچنان در خواست صحبت با احمدي نژاد و استيفاي حقشان را داشتند البته تعدادي از نزديكان به خانم سيفي به ما گفتند كه او و همراهانشان كه به زنان نرجسيه معروف هستند نه به خاطر خود بلكه به خاطر كل انتخابات اعتراض دارند و معتقدند اجهاف علاوه بر او در حق كساني ديگري نيز شده است .


حدود ساعت يك بعد از ظهر سه پليس زن در منطقه حاضر شدند تلاش آنان براي متفرق كردن جمعيت زنان بي نتيجه بود البته آنها از اهرم‌هاي فشار استفاده نكردند و زماني كه بامسئول بالا دستشان صحبت مي‌كردند گفتند كه « تنها به ما گفته‌اند آنها را متفرق كنيد » جالب آنجاست كه آنها حتي نمي‌دانستند تجمع مذكور به چه دليلي انجام شده و زماني كه به آنهاگفتند تجمع كنندگان معتقدند حقشان خورده شده يكي از آنها گفت « آيا واقعا حقشان را خورده اند»


ساعت 13:35 درهاي فرمانداري گرگان باز شد اما هيچ كس داخل و خارج نشد زنان شعار « حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست » را بر زبان داشتند . اما بهر حال حاضر شدند به داخل محيط فرمانداري گرگان بروند. در داخل فرمانداري به گفته‌ي يكي از آنان به دليل هل دادن چند زن زخمي شدند. زنان در محوطه‌ي فرمانداري گرگان تجمع كردند اما خبري نبود نيرو‌هاي امنيتي مقابل در فرمانداري به گونه‌اي ايستاده بودند كه چيزي ديده نشود. نيروهاي اطلاعاتي نيز مدام خبرنگاران را به دور شدن از صحنه دعوت مي‌كردند و اين تهديد كه اگر نرويد بازداشت مي‌شود.


پس از ورود زنان حامي شمسي سيفي به فرمانداري تعداد نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي افزايش چشمگيري داشت اين كه چه چيزي باعث اين فرآيند شد براي ما در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.
ساعت حدود 14:30 دقيقه ميني بوس كه متعلق به نيروي انتظامي بود وارد فرمانداري گرگان شد به گفته منابع ناموثق ميني بوس براي بردن زنان نرجسيه و بازداشت آنان آمده بود كه اين امر محقق نشد . طي اين زمان مدام زناني براي حمايت از زنان داخل فرمانداري به مقابل درب فرمانداري مراجعه كردند اما اين مراجعه‌ بي نتيجه بود ونه آنان به داخل راه نيافتند و نه آنان به خارج آمدند.


بهر حال در ساعت 15:30 در حالي كه زنان در دسته‌هاي دو يا سه نفري با بدرقه‌ي شخصي معاونت سياسي امنيتي فرمانداري گرگان به خارج فرمانداري هدايت مي‌شدند قائله رو به ختم رفت البته اينگونه خارج كردن آنان تنها بدان جهت بود كه تجمع ديگري صورت نگيرد.
خبرنگاران بيش از اين نتوانستند در صحنه حاضر شود چرا كه با تهديد و ارعاب شديد نيرو‌هاي امنيتي و اطلاعاتي مواجه شدند به همين جهت صحنه را ترك گفتند.


اما فرماندار گرگان در روز بعد و در صحبتي تلفني اينگونه از ماجرا ياد كرد : عده‌اي از خانم‌ها آمدند و مقابل درب فرمانداري تجمع كردند، ما ازآنها خواهش كرديم ،تشريف بياورند داخل ،اگر سوالي دارند بپرسند اما آنها همان جا سجاده پهن كردند و نماز خواندند .خود ما هم متوجه اصل موضوع نشديم كه آنها به انتخابات اعتراض داشتند يا ... بعضي ها مي‌گفتند انتخابات خبرگان در بعضي شهرها بد برگزار شده‌است كه ما به آنها گفتيم دستگاههاي نظارتي هستند.


كه در نهايت با هدايت نيروي انتظامي آنها به منازلشان رفتند ،عظيمي گفت پيش از اين هم سابقه‌ي اينگونه تجمعات غير قانوني وجود داشته كه ما توصيه مي‌كنيم همه افراد در مدار قانون اگر اعتراض دارند كتبا بنويسند ،ما بررسي مي‌كنيم كه البته تعدادي از افراد اين كار را كردند. مابه اينها هم گفتيم اگر كسي حرفي ،اعتراض دارد . من در دفترم هستم ،دعوت مي‌كنم تشريف بياوريد . اما ديديم اصلا مايل نيستند بيايند . ما به آنها پيغام داديم اگر شكايت داريد كتبي بنويسيد ،تا بررسي شود ،تجمع راهش نيست .
ماشاءا... عظيمي در پاسخ به اين سوال كه آيا آنان از صحبت هاي شما قانع شدند كه محيط را ترك كردند گفت : صحبت رسمي با ما نكردند كه قانع شوند.


وي همچنين در مورد تجمع آنها و اينكه آيا براي تجمع مجوز داشتند يا نه گفت : آنها براي تجمعشان مجوز نگرفته بودند و اصلا ما نمي‌دانيم مقصودشان چه بوده است .
در هر صورت اين روايت تصويري 5 ساعت مقابل فرمانداري گرگان بود اينكه كار نامزد انتخابات شمسي سيفي و همراهانش درست بوده يا غلط و يا كار ماشاءا... عظيمي فرماندار گرگان صحيح بوده يا ناصحيح و يا اينكه كار نيروي‌هاي امنيتي و اطلاعاتي براي تحت فشار قرار دادن خبرنگاران صواب بوده يا ناصواب بر عهده‌ي مخاطب است چون مردم تصميم گيرنده نهايي هستند.(golshanemehr)



    ©2013 APG.ir